Fra 2026: Nesten 15.000 kr i bot for mobilbruk bak rattet - nyhetsblikk
annonse

Fra 2026: Nesten 15.000 kr i bot for mobilbruk bak rattet

Fra 1. januar 2026 blir mobilbruk bak rattet betydelig dyrere. Boten øker fra 10.450 til 14.750 kroner som del av regjeringens strategi for å redde liv på norske veier. Økningen følger konsumprisindeksen for å bevare bøtenes avskrekkende effekt.

Derfor øker bøtene

Regjeringen strammer til for å forebygge farlig kjøring. Justeringen av bøtene skal sikre at reaksjonene ikke svekkes av prisstigningen og fortsatt virker preventivt.

  • Alle forenklede forelegg justeres i tråd med konsumprisindeksen.
  • Målet er å opprettholde avskrekkende effekt mot uønsket atferd i trafikken.
  • Mobilbruk er, sammen med rus og fart, et av politiets viktigste fokusområder.

Bratt økning på få år

Utviklingen har vært dramatisk: I 2021 var boten for mobilbruk under kjøring 1.700 kroner. På fire år har den dermed blitt nesten ni ganger høyere – til 14.750 kroner fra nyttår.

Nøkkeltall
  • Mobilbruk bak rattet: 14.750 kroner fra 1. januar 2026 (opp fra 10.450)
  • Rødt lys, brudd på forbikjøringsforbud eller vikeplikt: 10.750 kroner fra 1. januar
  • Båtførere – fartsovertredelser: fra 1.500 til 5.000 kroner
  • Mobilbot i 2021: 1.700 kroner

Slik slår satsene ut fra nyttår

Det er ikke bare mobilbøtene som øker. Flere alvorlige trafikkforseelser får høyere prislapper.

  • Mobilbruk under kjøring: 14.750 kroner
  • Kjøre på rødt lys, bryte forbikjøringsforbud eller ikke overholde vikeplikten: 10.750 kroner
  • Båtførere – fartsovertredelser: boten øker fra 1.500 til 5.000 kroner, den største prosentvise økningen

Uoppmerksomhet koster liv

Bakgrunnen for skjerpelsene er alvorlig. Uoppmerksomhet kan være medvirkende årsak i så mange som en tredel av alle dødsulykker på norske veier, ifølge Statens vegvesens ulykkesrapporter.

I Statens vegvesens nyeste dybdeanalyse, som omfatter dødsulykker i 2024, kommer det frem at 87 mennesker mistet livet på veiene i fjor. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.

I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting – altså svikt i å hente inn trafikkbilder og situasjonsforståelse – noe som resulterte i 21 drepte i 2024.

Formålet: vedvarende avskrekking

Økningen i bøtesatsene er ett av flere tiltak for bedre trafikksikkerhet. Ved å justere bøtene årlig i takt med prisstigningen, skal de fortsatt ha en reell avskrekkende effekt på farlig atferd. Regjeringen håper at strengere sanksjoner vil bidra til å redde flere liv på norske veier.

Konsekvensen for deg som sjåfør

For den enkelte bilist betyr skjerpelsen at et øyeblikks uoppmerksomhet med mobilen i hånden kan koste nesten 15.000 kroner. Samtidig øker risikoen for alvorlige ulykker – både for en selv og andre trafikanter.


Hovedpoenget er klart: Fra 1. januar 2026 blir mobilbruk bak rattet dyrere enn noensinne, og bøtene for flere alvorlige overtredelser strammes kraftig inn. Myndighetene holder fast ved årlige justeringer for å sikre at sanksjonene fortsatt virker – med ett mål for øye: færre drepte i trafikken.

Kilder: Aftenposten, MN24, Dinside/Dagbladet, Banett, NAF, Statens vegvesen, OA.no, Politiet.no

annonse

Kommentarer

0 kommentarer

Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.

Laster kommentarer...
Du mottar allerede pushvarsler

Instillinger for pushvarsler

✓ Du vil ikke motta flere varsler.

Ønsker du å motta push varsler om nye artikler på nyhetsblikk.no?

Få beskjed når vi publiserer nye artikler som kan interessere deg.